Företagens välfärdsavtryck

”Utmaningen är att förklara vad välfärd är och hur den skapas”

Hon kallar verksamheten för ”världens minsta franchisekedja”. Elisabeth Moglia driver Elisabeths Ost och Delikatesser. Två butiker, en i Enköping och en i Uppsala, tre anställda och mängder av stamkunder. Hon har hållit på i snart tio år och trivs med tillvaron som egenföretagare.
– Det är så roligt! Och belönande på ett helt annat sätt jämfört med att vara anställd, säger hon.

Välfärden byggs överallt, hela tiden. På global, internationell, nationell och lokal nivå. 

– Såvida inte någon börjar trycka egna pengar i källaren finns inte pengar till välfärden någon annanstans än hos företagarna. Det här sambandet måste belysas – från alla håll och kanter, hela tiden, säger Elisabeth.

Hon understryker vikten av att prata om, och diskutera, välfärdsbygget utan att blanda in politiska färger. Enligt Elisabeth tenderar diskussionen då att snabbt bli en annan.

– ”Inga vinster i välfärden!”, hörs från flera håll och kanter. Så även från min direkta omgivning, oftast då med vård- och omsorgssektorn i åtanke. Min motfråga är alltid densamma: gäller det mig också, ska inte heller jag få plocka ut någon vinst ur mitt företag? Svaret levereras ofta tillsammans med en hand på min axel: ”Men Elisabeth, det gäller ju inte dig förstår du väl!?”. Så kan det låta, och där har vi en stor utmaning: att förklara vad välfärd är och hur den skapas. Den matchen tar jag varje dag, säger Elisabeth Moglia.