Viktigt att visa företagens bidrag till samhället

Med initiativet Sverige tar matchen ska det bli tydligare för allmänheten hur stor roll företagen spelar för välstånd och välfärd. Feskarn i saluhallen i Uppsala är ett av företagen som deltar. Det är ett sätt att visa vad jag bidrar med, säger vd:n Michael Prising.

– Det är viktigt att få ut till allmänheten vad företag bidrar med till samhället. Många ser på oss företagare som giriga människor som gnuggar händerna och bara vill tjäna en massa pengar. Men så är det ju inte, säger Michael Prising.

Svenskt Näringsliv drog igång Sverige tar matchen hösten 2012 för att tillsammans med medlemsföretagen visa att konkurrenskraftiga företag är grunden för framtidens jobb och välfärd. En del av initiativet är att företag på sina hemsidor visar hur mycket skatteintäkter deras verksamhet genererar och vad det motsvarar översatt till exempelvis i antalet skolplatser, förlossningar eller kilometer byggd väg.

Sett ur det perspektivet blir det konkret och lättare att ta till sig vad företagen bidrar till via arbetsgivaravgifter och skatter, anser Michael Prising. Han har inget emot att betala skatt men skulle gärna se att fler förstår vad det ger för var och en i slutänden.

– Många är inte medvetna om hur mycket företag egentligen betalar och hur stor roll det spelar för välståndet i samhället. Tyvärr handlar diskussionerna ofta om företag som fuskar och flyttar pengar utomlands.

Feskarn i saluhallens webbsida om kampanjen får en hel del besök men än har Michael Prising inte fått några reaktioner eller kommentarer, och han tror sig ha en förklaring.

– Det är lite tabu att prata om pengar. Man pratar inte så mycket om vad folk tjänar och betalar i skatt. För vår del känns det bra att vara med. Jag är glad över att kunna bidra med pengar till en skolklass eller 87 förlossningar.

Text: Karin Myrén