Företagens välfärdsavtryck

Hotellet som vill prata välfärdsavtryck

På hotellet Gamla Teatern i Östersund har VD Susanne Pripp bestämt sig för tillsammans med sina medarbetare ta matchen. - Jag tycker att Sverige tar matchen är ett bra, enkelt och pedagogiskt sätt att visa på hur mycket företagen är med och driver fram välfärden i vårt samhälle. Ju fler som inser kopplingen med konkurrenskraftiga företag desto bättre. Därför har vi valt att vara med.

På Gamla Teatern har många kända namn passerat revy sedan 1880-talet. Under tiden som Östersunds ”huvudscen” nötte storheter som Karl-Gerhard, Gösta Ekman, Harriet Bosse och Ernst Rolf tiljorna.

Sedan 1992 är det dock ett modernt hotell där Susanne Pripp tillsammans med sin personal jobbar målmedvetet för att möta sina gästers behov – oavsett om det handlar om en weekend med familjen eller en stor konferens.

- Vi som jobbar här är otroligt viktiga när det gäller att skapa den atmosfär som jag vill ska vara kännetecknande för Gamla Teatern. Då hjälper det att vi kan känna stolthet över vad vi åstadkommer och där tror jag det s k välfärdsavtrycket är ett väldigt bra redskap.

Hotell Gamla Teatern i Östersund genererar ca 3 500 000 i skatter varje år som blir ett bidrag till välfärden.  Översatt till välfärdstjänster räcker det till t ex 112 hjärtinfarktsoperationer eller 33 gymnasieplatser.

- Det blir väldigt konkret när man översätter vårt skattebidrag på det här sättet och lätt att ta till sig. Och vårt välfärdsbidrag är verkligen något att vara stolt över! Det jag önskar är kanske att vi kunde få fokusera mer på sådant som pushar verksamheten framåt och mindre på regler som inte känns helt relevanta för att kunna driva och utveckla företaget.

Susanne tror att det är viktigt att prata om företagens verklighet och vad de betyder i ett större sammanhang. Och ju fler som ansluter sig till Sverige tar matchen desto bättre är det.

- Ju mer vi pratar om företagens betydelse för välfärden desto bättre. Självklart är media och offentliga debatten viktiga, men de ”mindre” sammanhangen är också viktiga, t ex på lunchen, i fikarummet och i sociala media. Ju fler vi är som sprider budskapet desto fler kommer förstå sambandet. Hos oss på Gamla teatern tänker vi dra vårt strå till stacken och jobba mer med här framöver – både inåt i organisationen och utåt mot kunder och andra kontaktytor, säger Susanne Pripp.